14.09.2025
14
TRANSLANGUAGING STRATEGIES IN PRIMARY SCHOOL: EFFECTIVENESS AND CHALLENGES

Muallif: DavlatovaБ Mukhsina Yendir kizi

Annotatsiya: Ushbu maqolada boshlang'ich maktabda translinguaging strategiyalaridan foydalanishning nazariy va amaliy jihatlari batafsil tahlil qilinadi. Translanguaging o'quvchilarga o'z ona tilidan va qo'shimcha til resurslaridan parallel ravishda foydalanish imkonini beruvchi samarali pedagogik yondashuv hisoblanadi. Boshlang‘ich ta’lim jarayonida bunday strategiyalarni qo‘llash savodxonlikni rivojlantirish, o‘qish va yozish ko‘nikmalarini oshirish, mavzuni chuqur anglash, mantiqiy fikrlashni mustahkamlash, kommunikativ kompetentsiyani oshirishda muhim ahamiyat kasb etadi. Shu bilan birga, maqolada ilmiy manbalar va amaliy tajribaga tayangan holda transtilizatsiya strategiyalarining samaradorligi tahlil qilinib, ularning O‘zbekiston sharoitida ijobiy tomonlari, xususan, ko‘p tilli muhitda o‘quvchilar o‘rtasida erkin fikrlashni rag‘batlantirish, o‘quv jarayonida psixologik to‘siqlarni kamaytirish, til o‘ziga xosligini mustahkamlash kabi jihatlarga alohida e’tibor qaratilgan. Shu bilan birga, translinguagingni amalda tatbiq etishda ham bir qator qiyinchiliklar kuzatilmoqda. O‘qituvchilarning uslubiy tayyorgarligi yetarli emasligi, ixtisoslashtirilgan darsliklar va o‘quv qo‘llanmalarining yo‘qligi, ota-onalarning ushbu yondashuvga turlicha munosabatda bo‘lishi, ta’lim siyosati doirasida ko‘p tillilikni boshqarishdagi muayyan cheklovlar shular jumlasidandir. Maqolaning yakunida boshlang‘ich ta’lim tizimiga ko‘chirma til strategiyalarini samarali integratsiyalash bo‘yicha tavsiyalar berilgan: o‘qituvchilarni maxsus malaka oshirish kurslariga jalb qilish, zamonaviy o‘quv va ta’lim resurslarini yaratish, ota-onalar bilan ma’rifiy tadbirlar o‘tkazish, transtilni innovatsion ta’lim texnologiyalari bilan integratsiyalash. Natijada, tarjima tili boshlang‘ich ta’lim sifati va samaradorligini oshirishga sezilarli hissa qo‘shishi mumkin bo‘lgan muhim uslubiy yondashuv sifatida e’tirof etilgan.

Kalit so'zlar: translanguaging, boshlang'ich ta'lim, ta'lim strategiyalari, samaradorlik, muammolar, savodxonlik, kommunikativ kompetentsiya, ko'p tillilik, lingvistik o'ziga xoslik, uslubiy tayyorgarlik, innovatsion yondashuv.

Jurnaldagi sahifalar: 499 - 504

Yuklab olish