17.09.2025
2
THE USE OF TRANSLANGUAGING METHOD IN INTERDISCIPLINARY INTEGRATION

Muallif: Davlatova, Mukhsina Yendir kizi

Annotatsiya: Ushbu maqola boshlang'ich va o'rta ta'limda fanlararo integratsiya doirasida translinguaging usulini qo'llashni o'rganadi. Translanguaging, o'quvchilarga o'zlarining to'liq lingvistik repertuarlaridan moslashuvchan foydalanish imkonini beruvchi pedagogik yondashuv sifatida tushunish, tanqidiy fikrlash va kommunikativ kompetentsiyani oshirishda samarali ekanligini isbotladi. Fanlararo ta'lim kontekstida - fan, matematika, tarix va til san'ati kabi fanlar kesishgan joyda - translanguaging o'quvchilarga bilimlarni fanlar bo'ylab uzatish, tushunchalarni mazmunli tarzda bog'lash va kognitiv moslashuvchanlikni mustahkamlash uchun noyob imkoniyatlarni beradi. Tadqiqot shuni ta'kidlaydiki, transtilizatsiyani fanlararo ta'limga integratsiyalash mavzuni chuqurroq tushunishga yordam beradi, hamkorlikda o'rganishga yordam beradi va o'quvchilarning uy va maktab tillari o'rtasidagi tafovutlarni bartaraf qiladi. Bundan tashqari, u ko'p tilli o'quvchilarga ularning til resurslarini qonuniylashtirish orqali imkoniyatlar beradi va shu bilan o'rganishdagi psixologik to'siqlarni kamaytiradi va faollikni oshiradi. Shu bilan birga, maqolada fanlararo kontekstda transtilizatsiyani tizimli ravishda amalga oshirishga to‘sqinlik qilayotgan o‘qituvchilar malakasining yetarli emasligi, uslubiy ko‘rsatmalarning yo‘qligi, o‘quv resurslarining cheklanganligi kabi mavjud muammolarga alohida e’tibor qaratilgan. Maqolada nazariy tushunchalar va amaliy misollarga asoslanib, O‘zbekiston kabi ko‘p tilli jamiyatlarda translinguaging fanlararo ta’lim sifatini oshirishning kuchli vositasiga aylanishi mumkinligi ta’kidlanadi. O‘quv dasturlarini ishlab chiqish, o‘qituvchilarning kasbiy malakasini oshirish va fanlararo o‘qitish amaliyotiga translinguaging strategiyalarining samarali integratsiyalashuvini ta’minlash uchun siyosatni qo‘llab-quvvatlash bo‘yicha tavsiyalar berilgan.

Kalit so'zlar: translanguaging, fanlararo integratsiya, ko'p tilli ta'lim, o'qitish strategiyalari, kognitiv moslashuvchanlik, mavzuni tushunish, kommunikativ kompetentsiya, hamkorlikda o'rganish, pedagogik innovatsiyalar, ta'lim siyosati

Jurnaldagi sahifalar: 605 - 610

Yuklab olish